El repte d’avui pren com a punt de partida la celebració del Dia Internacional de la No Violència.
Fent nostra la resolució de l’ONU, que subratlla la importància de difondre el missatge de la no-violència mitjançant l’educació i la conscienciació pública, reafirmant la vigència del principi de no-violència en l’actualitat i el seu paper crucial en la construcció d’una societat basada en la tolerància i la comprensió.
Les xarxes socials s’han integrat plenament en la vida quotidiana de moltes persones i s’han convertit en un canal habitual per relacionar-se, debatre i discutir.
Es tracta d’un espai on circulen idees, propostes i crítiques molt interessants i necessàries. Tanmateix, la facilitat d’accedir a un fòrum públic, sovint sota la protecció d’una pantalla i, en alguns casos, de manera anònima, ha incrementat la presència d’insults, difamacions i fins i tot amenaces. Això ha contribuït a generar un clima de tensió que, tot i originar-se en l’àmbit digital, té un impacte real i afecta la convivència.
EL CONCEPTE: Violència digital.
La violència digital es refereix a aquelles accions o comportaments que utilitzen mitjans digitals, com ara xarxes socials, aplicacions de missatgeria, correus electrònics o altres plataformes en línia, per a danyar, intimidar, assetjar, amenaçar o controlar una persona. Aquest tipus de violència pot afectar la seguretat, privacitat i dignitat de les persones, sovint de manera subtil però molt invasiva i perjudicial.
Segons el Consell d’Europa, en la seva Recomanació per combatre el discurs d’odi (CM/Rec(2022)16), entenent-lo com a «qualsevol tipus d’expressió que inciti, promogui, difongui o justifiqui la violència, l’odi o la discriminació contra una persona o grup de persones, o que les denigri, per raons de les seves característiques personals reals o atribuïdes, com ara raça, color, idioma, religió, nacionalitat, origen nacional o ètnic, edat, discapacitat, sexe, identitat de gènere i orientació
sexual»
Milions de persones són víctimes de violència digital arreu del món, especialment nenes, dones, adolescents i joves. Les persones que la pateixen solen patir danys emocionals i psicològics. Per això, és fonamental conèixer els tipus de ciberviolència, saber quines en són les conseqüències i posar en pràctica una sèrie de consells per prevenir-la.
L’INFORME. Desinformació i discursos d’odi a l’entorn digital.
Fa uns dies, el marc del Dia Internacional de l’Accés Universal a la Informació, que es va celebrar el passat 28 de setembre, la oenagé Save the Children va publicar una investigació sobre desinformació i exposició a discursos d’odi de nens, nenes i adolescents en l’entorn digital.
Aquesta recerca es basa en enquestes a 3.315 adolescents a partir de catorze anys d’arreu de l’Estat i cinc grups de discussió formats per 27 nens, nenes i adolescents, amb representació d’edats de 10 a 17 anys.
A més, s’ha comptat amb la col·laboració de persones expertes i professionals del sector, des de treballadores socials que aborden patologies relacionades amb l’abús de la tecnologia a creadors de serveis web. D’aquesta manera, abordar aquesta realitat des de la visió més àmplia possible, i plantejar recomanacions que tinguin en compte totes aquestes perspectives, especialment les de la població adolescent.
Amb veu experta: Catalina Perazzo, directora d’Incidència Política i Social de Save the Children
TALL DE VEU: “Si bé Internet ha democratitzat l’accés a la informació, també ha facilitat la proliferació de contingut erroni i perjudicial, que perpetua estereotips negatius, models irreals de vida i fomenta discursos d’odi. Aquesta exposició, juntament amb la deshumanització que sovint caracteritza les relacions en el món digital i que provoca comportaments que no es tindrien en l’entorn físic, fa que noies i nois siguin especialment vulnerables a aquests continguts”
Amb aquest estudi, l’organització denuncia que l’exposició a aquests continguts vulnera directament el dret de la infància i l’adolescència a una informació veraç i segura, un dret essencial que cada vegada està més en joc.
Un dels principals resultats d’aquesta anàlisi és que el 60% dels adolescents utilitza les xarxes socials com a principal mitjà per accedir a la informació, al mateix nivell que la televisió i per davant d’altres mitjans de comunicació com la premsa en línia (32%), la ràdio o la premsa en paper (9% i 5% respectivament).
Pel que fa a les xarxes socials i als creadors de contingut, un 16% dels adolescents considera que són sempre una font fiable d’informació, un percentatge que puja al 70% que pensa que poden ser-ho en determinades ocasions. Si es desglossa per gènere, es veu que els nois confien més en aquests perfils: un 23% considera que són una font fiable d’informació davant d’un 9% de les noies.
Un altre aspecte que preocupa l’organització és el relacionat amb els rumors falsos: més de la meitat de la població adolescent, concretament el 51%, no sabria identificar sempre quan una notícia és falsa. A més, encara que sospitin que es tracta d’una notícia falsa, 1 de cada 4 adolescents directament ni la contrasta, mentre que un 56% recorreria a familiars i amics per comprovar-ne la veracitat. “Ens preocupa que aquests familiars i amics també s’estiguin informant a través de les mateixes fonts, el que podria crear un efecte bombolla i ampliar el risc de perpetuar informació falsa”, afirma Perazzo.
Amb veu pròpia: Irene Fields, creadora de continguts de videojocs
Jo he rebut molts comentaris violents en aquest món només per ser una noia com ara “ves a la cuina”, “que fas jugant si hauries d’estar netejant” o fins i tot m’han arribat a desitjar que patís una agressió sexual, cosa que creua els límits. És necessària una educació per aprendre a utilitzar les noves tecnologies, ja que tot avança molt de pressa i no ens podem quedar enrere, i ja no només per saber usar-les, sinó també per a altres coses com per exemple on buscar bé la informació, perquè molta sembla real i no ho és”
Campanya #DretsSenseConnexió
Amb campanya #DretsSenseConnexió busca conscienciar la societat en general que nens, nenes i adolescents també es desenvolupen a Internet, per la qual cosa aquest ha de ser un lloc segur per a ells, garantint que es compleixen els seus drets.
Per això, l’organització demana desplegar totes les mesures que recull la Llei orgànica de Protecció a la Infància i Adolescència enfront de la Violència (LOPIVI) per proporcionar entorns segurs a la infància en l’entorn digital alhora que es garanteix que es compleixen tots els seus drets.
Save the Children aposta per educar nens, nenes i adolescents en un ús responsable i segur d’internet i les noves tecnologies, que inclogui eines que els ajudin a avaluar la fiabilitat i credibilitat de les fonts d’informació en l’entorn digital, a identificar i contrastar la informació no veraç i a entendre els mecanismes que s’amaguen després de la propagació dels discursos d’odi.
A més, la quantitat de missatges misògins i models sexistes que es difonen en la xarxa i que afecten de forma diferenciada a nois i noies posa de manifest la necessitat urgent d’una educació en igualtat i una educació afectiva i sexual reglada i progressiva, que reivindiqui la igualtat entre homes i dones i combati els estereotips de gènere també en el món digital.
Des de FundiPau (Fundació per la Pau, fundipau.org) volen promoure una participació en l’entorn digital més respectuosa, creativa i positiva, lluny de la bronca, el menyspreu i els discursos d’odi que, massa sovint, es produeixen a les xarxes socials.
Per això, fan quinze propostes concretes per pacificar les xarxes i no ser un trol.
En resum,
A les xarxes, pensa ABANS
- Autèntic?
- Beneficiós
- Amable?
- Necessari?
- Suggeridor?
Institut català Internacional per la Pau
L’Institut Català Internacional per la Pau és una institució pública i independent, creada pel Parlament de Catalunya, l’any 2007, amb la finalitat de promoure la cultura de la pau en la societat catalana i en l’àmbit internacional, i fer que Catalunya tingui un paper actiu com a agent de pau al món.
L’ICIP promou i divulga la cultura de pau a través d’esdeveniments públics, com són l’organització de seminaris i jornades, la concessió d’ajuts a la investigació, la convocatòria de premis i concursos o la producció d’exposicions o materials audiovisuals.
Càpsules de Pau
Persones d’arreu del món responen aquesta pregunta posant-la en relació amb l’experiència viscuda en països en conflicte o amb el seu compromís amb la construcció de pau i contra les violències.
La percepció de la pau varia molt segons el moment històric, el context sociopolític, la cultura, la religió i la pròpia experiència vital. El projecte Càpsules de Pau és una coproducció de l’ICIP i Contrast que vol mostrar la diversitat de visions i expectatives que es projecten sobre la paraula ‘pau’. Consta de més d’un centenar de vídeos enregistrats entre 2013 i 2018, i una nova sèrie entre 2023 i 2024.
Liveuamap
Plataforma mòbil i en línia de mapatge en temps real que fa un seguiment de conflictes, crisis i esdeveniments a tot el món, amb un èmfasi especial en el desenvolupament polític i militar. Va començar com una eina per monitorar el conflicte a Ucraïna, però amb el temps s’ha ampliat per cobrir una àmplia varietat d’esdeveniments globals, com ara protestes, desastres naturals, activitats terroristes i altres qüestions de seguretat.
Tot i que va començar centrant-se en Ucraïna, ara cobreix conflictes d’Israel-Palestina, Iran, Síria, Corea,…
Newtral
Plataforma que treballa per diferenciar els fets de la desinformació i les notícies falses. Son pioners en la verificació de dades a l’estat espanyol.
Actuen de forma independent i no defensen cap partit, cap candidat ni cap ideologia.
Última crida!
Última crida! No deixis passar aquesta oportunitat! (o comparteix-ho amb algú que creguis que li pot fer bé!) Gràcies!
amb el gòTIC, inicia’t&mòbil!
Començant des de zero i a pas tranquil, ens familiaritzarem amb el teu telèfon intel·ligent Android: entorn, característiques, funcions i aplicacions més elementals.