Nens asseguts en un sofà mirant pantalles mòbils.

amb el gòTIC, tenim una missió!

T02M01 / Cal salvar als infants del mòbil?! (primera part)


El passat 26 de setembre, Ander Goyoaga signava un article al Diari la Vanguardia, Misión ‘salvar’ a los niños del móvil. No podíem desatendre la crida. Per això escetem la segona temporada del Tenim Una Missió, abordant aquesta qüestió.

s institucions s’han conjurat per donar resposta a aquest repte. Amb mesures com l’elaboració d’un decàleg per endarrerir l’arribada dels telèfons mòbils als joves o la implicació dels comerços que permeten que els infants puguin trucar des de l’establiment. Malgrat la pressió social.

No podíem desatendre la crida. Per això reprenem la segona temporada del Tenim Una Missió, abordant aquesta qüestió.

Comencem a trobar evidències i estudis que ens parlen de les conseqüències de l’abús i el mal ús de les pantalles entre els menors són demolidors.

També posen en evidència la manca de garanties per part dels governs i de compromís ètic de les empreses que ofereixen els dispositius, serveis i plataformes digitals.

Pros i contres

L’ús de dispositius en entorns educatius ofereix avantatges i desavantatges. Una vegada més, cal recordar que les tecnologies són l’eina, i depenent de les mans que les usa o de les seues intencions, poden representar un avantatge o un risc.  

Oportunitats

Accés a recursos educatius i informatius en línia, des de l’omnipresent enciclopèdia Viquipèdia a llibres electrònics, vídeos, articles, aplicacions i plataformes educatives.

Aprenentatge més personalitzat: Amb la incorporació de la tecnologia, més encara amb la democratització d’accés a les intel·ligències artificials, és possible adaptar el contingut i les activitats d’aprenentatge a les necessitats i interessos individuals de cada alumne.

Millora de la motivació i el compromís. L’ús de dispositius i eines digitals contribueix a fer una experiència d’aprenentatge més interactiva, interessant i motivadora.

Desenvolupament d’habilitats tecnològiques. En context cada vegada més digital, l’ús de dispositius en l’educació pot ajudar a desenvolupar les habilitats i competències tecnològiques i mediàtiques bàsiques, de forma eficient, crítica i positiva, per sobreviure a la selva digital.

Flexibilitat en el temps i l’espai: l’aprenentatge en línia i a distància, trenca noves barreres d’accés, ajuntant-ho a la disponibilitat de l’alumne i evitant desplaçaments limitadors.

Col·laboració i comunicació entre alumnes i professorat: L’ús d’eines i plataformes en línia, facilita el treball en equip i l’elaboració de projectes, de forma cooperativa.

Amenaces

Noves distraccions. Amb dispositius, hi ha el risc que els estudiants es distreguin amb continguts no relacionats amb l’aprenentatge, com les xarxes socials o els jocs.

Problemes de salut física, emocional i mental. El malús i l’abús de dispositius ja s’associa amb problemes com la fatiga visual, el sedentarisme i altres problemes de salut.

Bretxes d’accés, d’ús i de qualitat d’ús. No tothom té garantit l’accés a dispositius o a una connexió a internet estable o les competències i habilitats digitals per fer ús de les eines, el que pot crear desigualtats en l’aprenentatge.  

Pèrdua de la interacció cara a cara. L’ús excessiu de la tecnologia i la sobrevirtualització minva les oportunitats de comunicació interpersonal i de treball en equip en l’entorn educatiu i als patis.
Pèrdua d’habilitats ‘tradicionals’: per exemple les habilitats d’escriptura a mà o la capacitat d’atenció, poden disminuir.

Cartell de la iniciativa als centres educatius de Tàrrega

EL FET. Ni ús, ni exhibició.

Les que som mares i pares amb infants o adolescents a les escoles i instituts targarins i que hem participat en les  reunions informatives i les tutories d’inici de curs, segur que han sentit a parlar d’aquesta nova que restringeix la presència de dispositius mòbils en entorns escolars.

Així, a les aules i altres espais compartits, podem trobar cartells que recorden la prohibició. Una iniciativa que s’ha gestat en el si del Pla Educatiu d’Entorn i que dona resposta de forma transversal i col·lectiva, amb tots els centres educatius del municipi.

Amb criteri. Anna Teixidó Vendrell

L’orientadora d’Àmbit Comunitari de Tàrrega. També forma part de la comissió operativa del Pla Educatiu d’Entorn, ens ajuda a trobar respostes.

Quins indicadors o situacions d’alerta han determinat que engeguéssiu aquesta acció?

Com, quan i amb qui ha estat aquest procés participatiu per arribar a l’elaboració del document?

La solució?

L’ús de dispositius en entorns educatius pot ser una eina potent si es fa amb una planificació i una supervisió adequades per part dels educadors i les famílies, buscant trobar l’equilibri entre l’ús de la tecnologia i altres mètodes d’aprenentatge per proporcionar una educació 360°.

També implica afavorir un consum conscient i establir espais compartits d’acompanyament i d’imitació de conductes digitals. 

El primer pas d’aquest camí és la formació.

GUIA. Guia per a famílies cruels i malvades.

La cooperativa Som Connexió ha elaborat aquesta guia que ofereix informació, bons consells, i algunes estratègies. També acompanyament, a través d’eines i experiències reals que serveixin de referents i contribueixen a buscar resposta al gran repte d’acompanyar els fills i filles en la incorporació del telèfon mòbil.

Aquesta guia vol acompanyar a crear un entorn més pedagògic i constructiu a les llars i centres educatius i respondre a les necessitats de grans i petits respecte a les pantalles.

El recurs s’adreça a docents, mares, pares, familiars i membres d’AFAs i AMPAs.

Des del 2003, cada quinzena,
escolta’ns a Ràdio Tàrrega,
al 92.3 FM i a radiotarrega.cat!

Missions superades

properes missions

anteriorment

Recupera els continguts del gòTIC ràdio, emesos entre el 2016 i el 2022

Obrir xat
1
💬 Necessites ajuda?
Scan the code
Hola!👋
En què puc ajudar-te?