Seguim buscant respostes a les qüestions plantejades pel nostre Consell de Savis i Sàvies, que han compartit les seues inquietuds pel que fa a les actualitzacions
Segona part, del que vam començar fa quinze dies.
Gràcies a Txus, Maria Alba, Joan (i Aleix) per la vostra generositat!
Concepte
Acció de descarregar i instal·lar una nova versió de l’aplicació que ja tens instal·lada al teu dispositiu. Aquesta nova versió pot incloure millores de seguretat, correccions d’errors, noves funcionalitats o altres canvis que els desenvolupadors hagin realitzat des de l’última versió que tenies.
Les actualitzacions poden ser proporcionades pels desenvolupadors de l’aplicació a través de les botigues d’aplicacions, com Google Play Store per a dispositius Android o l’App Store per a dispositius iOS. Sovint, les botigues d’aplicacions tenen opcions de configuració per actualitzar automàticament les aplicacions, de manera que les noves versions es descarreguen i s’instal·len automàticament en el teu dispositiu sense que hagis de fer res.
En resum, actualitzar una aplicació significa actualitzar-la a la darrera versió disponible per aprofitar les millores, correccions de bugs i altres canvis que els desenvolupadors hagin dut a terme des de l’última versió.
Txus. Obrim un parèntesi.
‘la gent jove no té problemes (digitals)’
Malgrat la creença generalitzada que els joves no tenen problemes amb les tecnologies digitals, aquesta afirmació no és del tot precisa.
Si bé les adolescents i joves de l’anomenada generació tecnològica o tàctil han adquirit de manera natural les habilitats d’ús de les xarxes i dispositius, això no significa que estiguin lliures de problemes digitals.
De fet, hi ha diversos problemes que afecten els més joves de la societat digital, com ara la sobreexposició a continguts inadequats, el ciberassetjament, la pèrdua de privacitat, la dependència de les xarxes socials, entre d’altres.
A més, no tots els joves tenen les mateixes habilitats o coneixements per fer un ús crític i responsable de la tecnologia. Molts poden caure en trampes com la desinformació en línia o l’exposició excessiva a continguts nocius.
Per això, com a persones adultes, podem aportar l’experiència i el sentit comú. També és crucial educar-los sobre l’ús responsable de la tecnologia i fomentar la seva capacitat crítica per fer front als desafiaments i els riscos que es presenten en l’entorn digital.
‘la tecnologia ens empodera i va molt bé’
És essencial reconèixer que la tecnologia també té molts aspectes positius que beneficien la societat.
Les TRIC ofereixen una ampla gamma d’aspectes positius que ajuden a habilitar i empoderar les persones en diversos àmbits de la vida.
-
Connectivitat
amb persones de tot el món en temps real, facilitant la comunicació i la col·laboració global. -
Accés a la informació
permetent aprendre, adquirir i compartir coneixements de manera autònoma, ampliant les oportunitats d’educació i creixement personal. - La creació i l’expressió artística, la innovació i el desenvolupament de noves eines i plataformes.
- Millora de la qualitat de vida, permetent-los viure de manera més saludable i autònoma, milloren la qualitat de vida i la independència de les persones.
- Eficiència i productivitat, facilitant la gestió, automatització de processos i col·laboració en línia.
- Accessibilitat i flexibilitat d’ús de plataformes de serveis essencials com ara l’administració, la banca, les compres en línia…,
- Activisme i canvi social facilitant la difusió d’informació, l’organització i la mobilització en causes socials i polítiques, permetent als ciutadans alçar les seves veus, defensar els seus drets i participar en canvis socials i polítics significatius.
La clau, l’empoderament digital
Els canvis constants a l’entorn, la incertesa i la imparable evolució tecnològica estan donant llum a noves maneres de treballar, conviure i aprendre.
Això requereix l’adquisició de competències digitals, des d’una perspectiva transversal, per moure’ns i viure en l’actual era digital.
Per això, més enllà mer ús instrumental, la competència digital implica un empoderament fent un ús crític i eficaç de la tecnologia, capaç de transformar l’entorn, de manera que cada persona pugui treure’n el màxim profit per aplicar-la de manera efectiva en la seua vida. Això és, conèixer, saber escollir i utilitzar la tecnologia més adequada a cada situació, en funció dels interessos i necessitats.
També cuidant l’actitud digital i la identitat digital tenint en compte aspectes com l’ètica, la seguretat o la privadesa.
Això s’organitza en tres nivells:
- NIVELL 1. Alfabetització digital. Superant la primera bretxa digital d’accés.
- NIVELL 2. Capacitació digital bàsica. Superant la segona bretxa digital d’ús.
- NIVELL 3. Capacitació digital avançada. Superant la tercera bretxa digital d’autonomia i aprofitament: transformació, innovació i creativitat.
Txus. Tanquem el parèntesi.
Guías de móviles y dispositivos
Vodafone Espanya ofereix ajuda i suport per configurar el teu telèfon intel·ligent, tauleta, mòdem o encaminador. Aquí pots rebre guiatge en el primer contacte per conèixer les principals funcions, aprendre a configurar el teu dispositiu de forma ràpida i senzilla. També proposa propostes per a la resolució dels conflictes més habituals.
Guías de dispositivos
Un altre recurs, en aquest cas, Orange Espanya.
Entre altres temes explora la configuració i primer ús dels dispositius mòbils, la configuració avançada i la resolució dels problemes més comuns.
¿Cómo usar Android?
edu.gcfglobal.org/es/como-usar-android
Material d’aprenentatge desenvolupat per la comunitat GCF aprende libre.
A través de recursos textuals, infografies i vídeos, facilita la descoberta de les principals característiques del telèfon Android, des de la personalització fins a la configuració avançada de la bateria i l’emmagatzematge.
Ajuda Android
Centre d’ajuda de Google per a dispositius tecnològics amb Android.
També hi ha el Centre d’aprenentatge d’Android, per aprendre a configurar el sistema i l’ecosistema d’apps de Google.
Txus. ‘les aplicacions surten en anglès’
Les aplicacions sovint surten inicialment en anglès per diverses raons:
- Mercat Global: L’anglès és una llengua franca i és àmpliament utilitzada en els negocis, la tecnologia i la comunicació global. Com a resultat, les empreses de desenvolupament d’aplicacions sovint trien l’anglès com a idioma principal per arribar a un públic més ampli en l’àmbit internacional.
- Facilitat de Desenvolupament: L’anglès és una llengua relativament flexible per al desenvolupament de programari, aplicacions i webs. Els codis, els comentaris i les cadenes de text són més senzills de manejar en anglès. Això facilita el desenvolupament d’aplicacions i redueix la possibilitat d’errors.
- Costos de Localització: Traduir una aplicació a múltiples idiomes pot ser costós i complicat. Començar amb l’anglès permet a les empreses provar l’èxit de l’aplicació abans de comprometre’s amb els costos de la localització.
Tot i això, moltes aplicacions populars ofereixen suport per a diversos idiomes, inclosos el català, a mesura que creixen i s’estenen a més regions. És una pràctica comuna localitzar aplicacions en diversos idiomes per atendre millor les necessitats dels usuaris de diferents regions i cultures.
A vegades, demanen la col·laboració per traduir-la a altres idiomes.
És una bona pràctica reclamar la traducció a través dels comentaris de la botiga d’aplicacions.
Canviar l’idioma del sistema i de les aplicacions en un telèfon Android
Per canviar l’opció de configuració d’idioma d’una aplicació específica,
- Al dispositiu, obre l’aplicació Configuració.
- Toca Sistema Idiomes Idiomes de les aplicacions.
- Selecciona l’aplicació que vulguis canviar.
- Tria un idioma principal.
- Alguns dispositius, també permeten afegir idiomes secundaris.
A més a més,…
Si el teu idioma no apareix, vol dir que no es troba entre els idiomes admesos per l’aplicació.
Comprova que l’aplicació està actualitzada, per obtenir la llista més actualitzada d’idiomes admesos.
Algunes aplicacions també permeten canviar l’idioma des de l’aplicació o des del compte específic associat de l’aplicació.
Canvia.cat
Portal d’enviament de peticions a empreses o institucions per reclamar l’ús normal i legal de la nostra llengua en determinats àmbits on no hi és present.
Per exemple, ara hi ha campanyes actives per LinkedIn, Disney+ i els fabricants de videoconsoles.
La iniciativa, de Plataforma per la Llengua, obre un espai per escoltar quins són els àmbits que generen més inquietud entre els usuaris pel que fa a la falta de presència i ús de la nostra llengua.
Pròximes activitats del gòTIC
Entorns digitals supervisats
Dimecres 20 de març, a les 18.30 hores
Sala d’actes biblioteca Germanes Güell de Tàrrega.
En aquesta xerrada s’oferirà un primer contacte amb el món del control parental digital, amb l’objectiu de dotar a les famílies de les nocions bàsiques per protegir els seus fills i filles, de les amenaces i riscos digitals.
També es repassaran les principals eines de control parental i les funcions disponibles en les principals plataformes digitals. Així mateix, es proposarà un diàleg obert, on les participants puguin compartir les seves inquietuds, intercanviar consells i experiències, i plantejar preguntes rellevants.