L’amic David m’enviava un WhatsApp amb l’enllaç a una entrevista de la BBC News. A la vista preliminar destacava el titular: “Somos menos felices y menos productivos que nunca porque somos adictos” i una foto de perfil de l’entrevistada Marta Peirano.
Fa uns mesos, ja exploràvem el concepte de felicitat digital. Al Tenim Una Missió d’avui ens centrem en el desafiament de trobar l’equilibri digital.
Context
La cultura de l’atenció es refereix a la manera com gestionem i distribuïm la nostra atenció en un entorn mediàtic i digital cada vegada més saturat.
Amb l’augment de les tecnologies de la informació, les xarxes socials i altres formes de mitjans de comunicació, la manera en què consumim informació ha experimentat canvis significatius.
Així, cada vegada ens trobem envoltats d’un volum més gran d’estímuls i informació, en un món hiperconnectat.
Amb criteri. Albert Esteban
Psicòleg general sanitari
Quan em preguntes sobre què és l’economia d’atenció, puc dir que sobre economia ben poc en sé. Sobre el món digital tampoc no és que sigui massa expert.
El que sí que puc dir com a psicòleg, la part de l’atenció la toco una miqueta més. Què és l’atenció? Doncs bé, l’atenció és la selecció d’estímuls que passen al nostre exterior, que ens entren per als nostres sentits i que processem al nostre cervell. I això, sincerament, és bastant limitadet.
La majoria de les persones tenim una sèrie de filtres al nostre cap que ens ajuden a gestionar tots aquells inputs, tots aquells estímuls que ens entren pels nostres sentits. I que, per sort, ja et dic, és bastant limitat, perquè si no ens col·lapsaríem.
Imagina que tu poguessis sentir tot el que passa al teu entorn. Notar, jo què sé, la roba que portes, allò quan estàs assegut, sentir el soroll del teu cor, percebre tota la informació visual que hi ha al teu entorn, al final col·lapsaríem i el nostre cervell pararia boig.
Llavors, a més, el nostre cervell és una miqueta gandul. Alguns més que altres. El que necessita és gastar la mínima quantitat d’energia possible per sobreviure. És una cosa que és molt bàsica. I per això, llavors, la nostra atenció és bastant limitada.
Si això ho posem dintre un context del món digital en què entrem a internet i ens quedem en allò que més ens agrada i menys energia consumeixi, és fàcil d’entendre, o no? Tot allò que entri pels nostres ulls, que sigui fàcil, ho acabarem consumint.
Per exemple, arribes a casa, després de tot el dia treballant, estàs molt cansat, estires el sofà, agafes el mòbil, i dius: “necessito relaxar-me!”. I què fas? Entres a internet, a les xarxes, o a qualsevol aplicació, i acabaràs entrant en allò que et produeixi satisfacció que sigui molt més còmode per tu i que, a més, se centri en només allò que realment vols sentir i vols veure.
Les empreses, això ho saben, òbviament, tenim moltíssimes persones treballant en màrqueting i treballant en tot això, i han entès que, per captar la teva atenció, han de produir coses que siguin fàcils, mastegades, que no siguin gens denses…
Imagina’t vídeos curts, rotllo TikTok o Instagram. Frases curtetes, que entrin molt ràpidament, com per exemple les d’X. O idees que siguin ràpides i sorprenents, com els clickbaits. I que, a més, no estiguin massa elaborades, com aplicacions que veguis moltes llumetes i que sigui tot molt senzill, com per exemple el Candy Crush, que crec que el tenim tothom.
I si, a més, jo què sé, he de comprar alguna cosa i algú altre que ho ha valorat i que ho ha pogut escriure i ha pogut decidir per tu, com per exemple quan ets a Amazon, acabaràs comprant allò que les persones hagin comentat més. O entres al YouTube i acabaràs clicant en aquell vídeo en què hi ha hagut un milió de persones que l’han visualitzat, més que no pas si hi ha només mil persones.
I, a més, això les empreses ho saben fer molt bé, i a més van introduint el que són les galetes, que són aquests rastrejadors, que saben el que realment t’agrada, el que no t’agrada, que a vegades diuen que fins i tot que els logaritmes d’aquestes saben més de tu, que no pots tu mateix.
Llavors entenc que l’economia d’internet està centrada, bàsicament, en la teva atenció. Coses fàcils, senzilles, mastegades i que gastin la menor quantitat d’energia pel teu cervell.
I això, en el fons, et produeix una satisfacció immediata brutal. Saps? Allò que fa que l’endemà, quan arribis a casa molt cansat i t’asseguis al sofà, acabis entrant exactament en el mateix que t’ha produït aquesta satisfacció. El mateix d’ahir i d’abans-d’ahir. I així cada dia. I aquest crec que és, al final, l’economia de l’atenció.
També pot ser emprat per fer seguiment del comportament del dispositiu en una xarxa o plataforma.
Com funciona?
Les galetes no són dolentes per naturalesa. Tot depèn de la seua funció.
Escassetat d’atenció.
En disposar d’una gran quantitat d’informació, l’atenció es converteix en un recurs escàs. Per això, les empreses i els creadors de contingut competeixen per captar i mantenir la nostra atenció.
Multitasca
Ens passem la vida intentant gestionar diverses tasques simultàniament, com revisar correus electrònics mentre escolten pòdcasts o naveguem per les xarxes socials. També mirant una pel·lícula, mentre revisem o contestem els WhatsApps,…
Filtres d’Atenció
Així mateix, hem anat desenvolupant filtres conscients o inconscients per filtrar i prioritzar allò que ens resulta més rellevant per a ells. Les plataformes, també volen facilitar-nos la feina amb la personalització de l’experiència de l’usuari de les xarxes socials o la subscripció a serveis de notícies segons els interessos.
Fatiga d’Atenció
Això pot suposar un mal ús o abús de tecnologies. A més, la constant exposició a estímuls poden afectar negativament la capacitat de mantenir la concentració i de processar la informació que veiem.
Negoci
En definitiva, busca fer que els facis servir com més temps millor. Així estàs generant dades que els fan guanyar diners. Com més generes, més valuós és el banc de dades.
…i manipulacions, vigilància, addicions
Solució? Mindfulness Digital
I si apliquem els principis del mindfulness (consciència plena i intencionada) a la nostra interacció i consum amb la tecnologia i els mitjans digitals?
Et proposo alguns consells pràctics per obtenir una relació més saludable i equilibrada en la nostra vida quotidiana.
-
Estableix Límits de Temps.
Defineix períodes específics del dia per utilitzar dispositius i aplicacions. -
Desconnecta les Notificacions per reduir distraccions.
Programa temps específics per revisar les notificacions en lloc de respondre immediatament. -
Crea Espais Sense Pantalla.
Estableix àrees de la teva llar o al lloc de treball on no es permet l’ús de pantalles per promoure la interacció cara a cara. -
Estableix Objectius Clars.
Defineix objectius concrets per al teu ús de la tecnologia, per reduir el temps de consum passiu o millorar la productivitat.
Reflexiona sobre els teus hàbits digitals i fes canvis segons sigui necessari. -
Alerta amb la Sobrecàrrega Informativa
Selecciona conscientment les fonts d’informació que consumeixes i limita la quantitat d’informació.
Una Altra Solució? Calm technology
Aquesta filosofia de disseny se centra en la idea que la tecnologia ha de ser dissenyada per estar present en la nostra vida quotidiana d’una manera discreta, no intrusiva i que minimitzi les interrupcions.
Aplicacions recomanades
Calm
Freemium / Per a Web, iOS i Android
calm.com
Plataforma que ofereix sessions i rutines de meditació i relaxació. També música, contes, tècniques d’autocuració,…
Benestar Digital
Gratuïta / Per a Android
android.com/intl/es_es/digital-wellbeing
Obtén controls i funcions per a qualsevol moment del dia: quan vols relaxar-te, treballar o simplement verificar com fas servir el telèfon.
Forest
Gratuïta / Per a Android i iOS
forestapp.cc
Forest és una aplicació que t’ajuda a centrar-te en les coses importants de la vida. Sempre que vulguis mantenir-te concentrat, planta un arbre.
Amb criteri. Marta Peirano
Escriptora i periodista espanyola. Referent en privadesa i seguretat a internet. També en Cultura Lliure Digital.
Us recomano la xerrada TEDxMadrid. ¿Por qué me vigilan, si no soy nadie?
Pròximes activitats del gòTIC
Amb motiu del Black Friday, intentem destapar les principals tècniques d’estafa i frau que es produeixen a la xarxa. Establim estratègies per detectar-los, i així, mantenir-nos fora de perill.
🎯 Al gòTIC, arriba un nou divendres temàTIC! Saps evitar les estafes i els fraus digitals?